ŽE 30 LET PODJETJEM URESNIČUJEMO SANJE
Na kratko o TECOS-u
TECOS je evropsko prepoznaven in uveljavljen tehnološki center, ki ga je pred tridesetimi leti na pobudo slovenskih orodjarjev ustanovila Vlada Republike Slovenije, Mestna občina Celje in Gospodarska zbornica Slovenije. Zaposluje 23 visoko usposobljenih in motiviranih strokovnjakov s področja strojništva, elektro in biotehnike, lesarstva, gradbeništva ter ekonomije, od tega 4 doktorje znanosti. S svojim znanjem in kompetencami strankam služijo kot most med univerzami in industrijo. Kot strateški razvojni partnerji pa podjetjem pomagajo, da kar najhitreje in najceneje pridejo do najbolj kakovostnih izdelkov, materialov in tehnologij ter s tem povečajo svojo dodano vrednost in konkurenčnost doma in v svetu.
Brez orodjarjev si težko predstavljamo sodobno industrijsko proizvodnjo in procese.
Podjetja že dalj časa opozarjajo, da na trgu delovne sile primanjkuje tehničnih kadrov, med njimi tudi orodjarjev, brez katerih si težko predstavljamo nemoten proizvodni proces, zlasti večjih količin izdelkov. Avtomobilska industrija tu ni nobena izjema. Strokovnjaki na področju orodjarstva in materialov namreč zagotavljajo prepotrebno znanje in rešitve, ki omogočajo kakovostne in konkurenčne produkte, tako zelo zahtevane v avtomobilskem svetu.
TECOS je zato v tem pogledu idealen partner podjetjem. Njegov direktor dr. Aleš Hančič, po izobrazbi strojnik, rad poudarja, da s podjetji iščejo in sklepajo dolgoročna partnerstva. To pomeni, da z njimi razvijajo izdelke in rešitve od začetka do konca. Obenem pa jim z računalniškimi simulacijami in analizami že v zgodnjih fazah razvoja pomagajo predvideti tudi vse napake, ki bi v fazi proizvodnje lahko nastale na izdelkih. To je, pravi, tudi najcenejše, saj na koncu, poleg kakovosti, odloča ravno cena izdelka.
Dr. Aleš Hančič Razvojni center orodjarstva TECOS vodi od leta 2013.
Doktor Hančič, kaj po vašem mnenju najbolje opiše TECOS?
PRILAGODLJIVOST. HITROST. OPTIMIZACIJA. Zlasti zato, ker ob izzivih, ki nam jih postavljajo naši naročniki, zelo hitro odreagiramo in jim ponudimo res tisto, kar potrebujejo. V industriji bi namreč vsi vse imeli že včeraj. Roki so izjemno kratki.
Ste lahko konkretni?
Naš naročnik, denimo, izdeluje nov produkt. Za to potrebuje simulacijo brizganja plastike, se obrne na nas in že v dveh, treh dneh mu razdelamo in pripravimo natančna navodila, kako proizvajati izdelek. Velikokrat se na nas obrnejo tudi zagonska podjetja, ki želijo izdelati izjemno inovativen izdelek, za katerega nihče nima potrebnih znanj, kako ga proizvajati. Skupaj potem začnemo razvijati ta produkt in tako v zelo kratkem času dobijo ne samo razvit izdelek, to je prototip, ampak tudi proces njegove proizvodnje. In s tem gredo lahko potem hitro na trg. Včasih radi rečemo, da za podjetja uresničujemo njihove sanje.
Eden takšnih projektov je bila tudi predelava akrobatskega letala znanega slovenskega akrobatskega pilota Petra Podlunška. Za kaj je šlo?
Podlunšek je prišel do nas, ker je želel izboljšati motor v svojem letalu, a ni poznal priključnih mer, koliko prostora ima v njem, kako lahko izboljša letalski motor z vgradnjo dodatnih črpalk in podobno. Mi smo šli nato do njega v hangar in mu s 3D-skenerjem premerili letalo in motor. To tehnologijo uporabljamo že skoraj trideset let, naš najnovejši skener pa lahko na velikih objektih, kot je denimo letalo, zazna podrobnosti v velikosti prstnih odtisov. On je potem na podlagi naših natančnih meritev, načrtov in posnetkov stanja letala izvedel izboljšave motorja ter s tem povečal njegovo moč in akrobatske sposobnosti.
S svojim znanjem in kompetencami so TECOS-ovi strokovnjaki pomagali akrobatskemu pilotu Petru Podlunšku izboljšati njegovo akrobatsko letalo.
Letos praznujete 30-letnico delovanja. V tem času ste doživeli in naredili marsikaj pomembnega. Na kaj ste v tem obdobju še posebej ponosni?
Zelo smo ponosni na to, da smo v tem času postali referenčna točka za razvoj polimernih izdelkov. Kdorkoli potrebuje kakršnokoli znanje, razvoj in nasvete na področju brizganih polimerov, vé, na koga se lahko obrne v najtežjih trenutkih. In da pridobiš to zaupanje, traja. Danes smo svetovalno in razvojno podjetje največjim slovenskim in evropskim družbam, saj okoli 15 odstotkov naših storitev izvozimo, predvsem v Nemčijo in Zahodno Evropo.
Zakaj bi se nekdo odločil za vas, ne pa za nekoga drugega? Kaj so vaše inovativne in tudi konkurenčne prednosti?
V TECOS-u imamo zbranega toliko znanja, da lahko ponudimo rešitve, na katere nihče drug ni pomislil. S tem lahko zmanjšamo stroške in čas proizvodnje ter porabo materiala še tam, kjer podjetje, ko je šlo v svoj lasten razvoj, ni niti pomislilo. Če podjetja želijo prihranke, se obrnejo na nas.
Veliko se ukvarjate tudi z razvojem novih reciklabilnih plastičnih materialov. Pred več kot 20 leti ste se kot prvi v Sloveniji začeli ukvarjati s tem področjem. Kakšni so ti materiali in katere surovine sploh vsebujejo?
Vse več podjetij, tudi v avtomobilski industriji, izdeluje izdelke iz reciklabilnih materialov, saj ti znižujejo ogljični odtis. Zaradi teh materialov so izdelki tudi lažji, trdnejši in cenejši. Vanje poleg razgradljivih materialov dodajamo tudi, denimo, lesna vlakna, celulozo, torej odpadni papir, olupke banan, pomaranč ali limon, odpadke hmelja, celo ostanke moke oz. žit pri mletju v mlinu, ki se jih zdaj uporablja kot nizkocenovni material za krmilo živine. S tem zvišujemo dodano vrednost teh odpadnih materialov.
TECOS-ove reciklabilne kompozitne materiale vse bolj uporabljajo v avtomobilski industriji, pa tudi v drugih gospodarskih panogah.
Bi lahko izpostavili kakšno podjetje, ki v svojih vozilih uporablja pri vas razviti reciklabilni material?
Za Adrio Mobil, ki je tudi član SRIP ACS+, smo skupaj s Španci razvili nov material na podlagi reciklirane plastike in papirja, ki je zaradi celuloznih vlaken trdnejši in lažji. Zaradi tega se zmanjša teža avtodoma, reciklira se odpadna plastika, prav tako ni potrebno sekati novih dreves, saj se celulozna vlakna ne pridobivajo z mletjem lesa, ampak starega papirja. Material smo patentirali, naredili pa smo tudi že proizvodno linijo.
Sodelovanje je očitno ključ do uspeha. Ste tudi zato član SRIP ACS+? Kako vam naše združenje pomaga pri razvoju?
Avtomobilska industrija je eden ključnih kupcev naših storitev in tudi eden ključnih raziskovalnih partnerjev. Vključeni smo tudi v dobaviteljske verige avtomobilskih podjetij, kjer pomagamo razvijati orodja, pa tudi končne izdelke. Članstvo v SRIP ACS+ je zato izjemno pomembno, saj je to stična točka za iskanje novih partnerjev, idej in nova poznanstva, ki omogočajo graditev verig nove vrednosti. Zato vsem, ki delujejo ali želijo delovati v avtomobilski verigi, priporočam včlanitev v SRIP ACS+ ter aktivno delovanje na razvojnih aktivnostih in promocijskih dogodkih.
Kakšni izzivi pa vas čakajo v prihodnje? Verjetno je zagotovo eden največjih pomanjkanje orodjarjev in inženirjev na tem področju?
Orodjarjev primanjkuje, drži. Ampak se stanje v zadnjih letih nekoliko izboljšuje, saj mladi vedo, kako iskan je ta profil. Poklic orodjarja ali strojnika tudi ni več umazan, vsak dan lahko tudi nekaj raziskuješ in se soočaš z novimi zanimivimi izzivi, da na koncu dobiš boljši, cenejši in kakovostnejši izdelek od konkurence.
Strokovnjaki v TECOS-u se skupaj s svojim direktorjem dr. Hančičem dobro zavedajo, da ima slovensko orodjarstvo zdrave temelje, ki jih treba za dolgoročni obstoj nujno vzdrževati.
Kje pa vidite orodjarstvo leta 2035?
Zagotovo imamo zdrave temelje in te temelje moramo negovati. V nasprotnem primeru se znanje lahko neverjetno hitro izgubi. Poglejte ZDA desetletja nazaj, kjer so imeli neverjetno orodjarsko in dobaviteljsko bazo, pa so se odločili, da vso proizvodnjo orodij preselijo na Kitajsko, zato so vsa ameriška orodjarska podjetja, tudi tista s stoletno tradicijo, propadla. Ko so se globalne verige pretrgale, so Američani ugotovili, da tega znanja nimajo več in kar naenkrat ni bilo več mogoče dobiti orodij, ni bilo mogoče proizvajati, bili so ogromni zastoji. Če ne bomo tega znanja negovali, se podobno lahko zgodi tudi pri nas.
Kako bo TECOS skrbel, da se to ne zgodi?
Predvsem s promocijo med mladimi, kako perspektiven je ta poklic, in s promocijo do države, da ta sploh vé, da obstajamo. Veliko državnikov niti ne pozna orodjarstva in njegovega strateškega pomena za državo in gospodarstvo. Vse se proizvaja z orodji. Vsak evro, vložen v orodje, se povrne kar 100-krat.
Torej vas ni strah za prihodnost slovenskega orodjarstva?
Ne, me ni. Če bomo delali tako dobro kot do zdaj, ni razloga za strah.
****
Dodatne informacije: SRIP ACS+, Erik Blatnik, 01/ 236 17 35, erik.blatnik@acs-giz.si
_______________________________________________________________________________________________________________
Avtomobilska industrija v Sloveniji prispeva okvirno 10% k bruto družbenemu proizvodu ter več kot 20 % k slovenskemu izvozu, vsi člani SRIP ACS+ pa, vključujoč vsa področja mobilnosti, prispevajo k bruto družbenemu proizvodu več kot 17 %. V slovenski avtomobilski industriji deluje več kot 100 dobaviteljev 1. in 2. nivoja in več kot 600 poddobaviteljev nižjih nivojev dobaviteljske verige. Poleg tega pa več kot 25 % vseh nagrajenih inovacij Gospodarske zbornice Slovenije izhaja iz avtomobilske industrije.