SLOVENCI LAHKO S KITAJCI ZELO DOBRO SODELUJEMO
Na kratko o Elaphe
Elaphe je na slovenskem in globalnem tržišču prisoten že 20 let. Močna razvojna ekipa, v kateri prevladujejo inženirji fizike, matematike, strojništva, računalništva in elektrotehnike, ima najdaljšo zgodovino razvoja elektromotorskih sistemov v kolesih na svetu, izvirne rešitve pa imajo tudi na področjih krmilne elektronike in kontrolnega sistema za nadzor gibanja celotnega vozila. Ideja in prve rešitve kolesnih elektromotorjev Elaphe izvira iz dela Andreja Detele, svetovno priznanega kvantnega fizika in tudi soustanovitelja podjetja, ki je to tehnologijo začel raziskovati že konec osemdesetih let prejšnjega stoletja.
Ekipo Elaphe sestavljajo večinoma inženirji strojništva in elektrotehnike, fiziki ter ekonomisti.
Čeprav je prvi avtomobil s kolesnim elektromotorjem že v 18. stoletju naredil Ferdinand Porsche, pa je bil Elaphe prvi, ki je razvil dovolj lahek in zmogljiv elektromotor v kolesu za množično uporabo v običajnih, sodobnih vozilih. Že drži, da večina proizvajalcev vozil trenutno še ne uporablja tovrstne tehnologije, a naš sogovornik in drugi soustanovitelj podjetja Gorazd Lampič verjame, da bo kmalu nastopil čas tudi za to.
Razmah elektromobilnosti, prebojne inovacije na tem področju in globalni prodor kitajskih električnih vozil so voda na mlin Elaphe. Z Lampičem smo zato spregovorili tudi o tej azijski velesili, kjer so prisotni že vrsto let, zakaj se je kot Slovenci ne bi smeli bati in kako zelo pomembno je sodelovanje z njimi. Navsezadnje so največje svetovno tržišče in vsega ne morejo proizvesti sami. Potrebujejo tudi visokospecializirane, nišne rešitve, kjer pa je slovenska avtomobilska industrija že velikokrat dokazala, da je najboljša na svetu.
Soustanovitelja podjetja Gorazd Lampič in svetovno priznan kvantni fizik dr. Andrej Detela, ki tehnologijo elektromotorskega pogona v kolesih vozila raziskuje že dobrih 40 let.
Za začetek bi vas vprašal, kaj je Elaphe? Kako bi ga najbolje na kratko opisali?
Smo pionirji nove arhitekture vozil s kolesnimi elektromotorji in razvili smo vse ključne elemente za njeno realizacijo. Imamo unikatno kulturo, saj sledimo vsebini in resnici. Ne odločamo se po hierarhiji ali politiki. Naredimo tisto kar je vsebinsko res najboljše. Pri delu uporabljamo celovit, holističen pristop. Gledamo na to, kaj je res najbolje za družbo, za industrijo, za posamezno vozilo. Pri tem smo proaktivni. Ne sledimo, ampak orjemo ledino, tako da večji industriji aktivno omogočamo, da implementira naše rešitve v svoja vozila. V treh besedah – RESNICA. CELOVITOST. PROAKTIVNOST.
Na kaj ste v 20-letni zgodovini podjetja najbolj ponosni?
Smo prvo podjetje na svetu, ki nam je uspelo razviti in izdelati učinkovito, lahko in vzdržljivo tehnologijo kolesnega elektromotorja primernega za uporabo v avtomobilih (model vozila Smart fortwo leta 2012, op. a.). Naredili smo prvi SUV ki je imel v vseh štirih kolesih vgrajene naše elektromotorje ter jih krmilili s centralno enoto (model vozila Dacia Duster s preko 200 kW moči leta 2014, op. a.). Prvič smo z vozilom s tehnologijo elektromotorjev v kolesu pospešili do 100 km/h v 3,2 sekundah in pokazali, da je tehnologija zrela tudi za močnejša vozila (model vozila Audi R8, op. a.). Z našo rešitvijo pa smo med drugim uspeli doseči tudi 97-odstotni energijski izkoristek elektromotorja (model Lightyear one leta 2022, op.a.).
Na Elaphe so izjemno ponosni, da so prvi na svetu razvili tehnologijo kolesnega elektromotorja, primernega za množično uporabo.
V čem ste boljši od drugih? Zakaj bi proizvajalci začeli v večji meri izdelovati vozila s kolesnimi elektromotorji? V čem je vaša konkurenčna prednost?
Zdajšnji sistem centralne postavitve pogona, kjer en elektromotor žene oba kolesa, je resda cenejši od naše rešitve, kjer v obeh kolesih potrebujemo elektromotorja. Pri tem smo hendikepirani, saj je naš sistem v velikoserijskih proizvodnjah od 20 do 30 odstotkov dražji od centralnega sistema. Vendar pa z našim sistemom naredimo veliko prihrankov na ravni celotnega vozila, ki je zaradi naše rešitve lažje, zaradi česar potrebuje manjšo baterijo in je tako lahko cenejše. Omogoča pa tudi večjo prilagodljivost vozila različnim oblikam terena ter s tem boljšo stabilnost, varnost in udobje.
Vozila opremljena z Elaphejevo tehnologijo zagotavljajo zelo stabilno in varno vožnjo.
S podjetjem ste osmo leto prisotni tudi na Kitajskem, ki je s poplavo novih e-vozil prevzela primat na področju elektromobilnosti? Kako pa oni gledajo na vašo rešitev?
Kitajska je tudi na področju elektromobilnosti najbolj aktiven trg, zelo se razvija, zato je za nas izjemno pomembna. Tudi oni so skozi leta postopoma razvijali pogonske sisteme. Zdaj so v Kitajskem nacionalnem programu vključeni tudi kolesni elektromotorji in vse njihove univerze, inštituti in mnogi proizvajalci vozil so začeli razvijati te sisteme. Mi z nekaterimi že sodelujemo, ker hočemo biti del tega področja. Potenciali so ogromni. Predvidevamo, da bodo e-vozila na tovrstne pogone bolj množično na voljo čez približno pet let.
Nas kitajska inovativnost na področju e-mobilnosti lahko resno skrbi? Če pogledamo uvedbo carin na njihova e-vozila bi lahko rekli, da se jih večina Evrope že danes boji. Slovenija je glasovala proti carinam.
Slovenci lahko s Kitajci zelo dobro sodelujemo. Smo namreč dovolj skromni, odprti, radi in tudi znamo sodelovati z različnimi kulturami. Zahodna Evropa ima s tem več težav, ker je prepričana v nek svoj primat, v svojo veljavo, vztrajno misli, da je na nekem prestolu zaradi zgodovinskih razlogov, ki pa nimajo več realne vsebinske podlage. Mislim, da smo tu Slovenci v zgodovinski in kulturni prednosti, da lahko sodelujemo s Kitajci. Pri tem se moramo zavedati, da je zahodna avtomobilska industrija v precejšnji krizi in v iskanju nove identitete. To ima za vse vpletene velika finančna tveganja, obenem pa je priložnost, da končno vzklijejo nove rešitve, ki so že dovolj dobro razvite.
Potenciali kolesnih elektromotorjev so ogromni, zato ima Elaphe svoje podjetje tudi na Kitajskem, največjem svetovnem tržišču.
Pa so odprti za naše inovacije?
Kitajci so odprti za inovacije in zelo intenzivno inovirajo na področju programske opreme, infrastrukture ter celotne vrednostne in dobaviteljske verige. A pri posameznih komponentah, ki jih želijo vgraditi v svoja vozila, pričakujejo od dobaviteljev večjo stopnjo zrelosti. Niso namreč navajeni, da inovacije potrebujejo nekaj časa, da dozorijo, ampak pričakujejo takojšen efekt. Vseeno verjamem, da lahko Kitajcem veliko ponudimo. Vendarle imamo drugačen pogled in inovativnost, kar smo v preteklosti že velikokrat dokazali.
Na sodelovanju in inovacijah temeljijo tudi projekti Misije GREMO, ki ga koordinira naše združenje. Zakaj ste člani SRIP ACS+? Kako vam pomaga pri razvoju?
Zelo pomembno se nam zdi, da so aktivnosti slovenskih podjetij usklajene, da delamo z nekim enotnim razvojnim načrtom. Tovrstno sodelovanje zmanjšuje možnosti za podvajanje določenih raziskav, omogoča boljši bazen znanja in ljudi, ki lahko na raznih koncih pripomorejo k širšemu uspehu slovenske avtomobilske industrije. Morda bo iz tega nastal tudi kakšen večji projekt. Mogoče celo v Sloveniji razvito in s slovenskimi komponentami izdelano električno vozilo. Poleg tega pa je tudi za državo lažje sodelovati z usklajeno industrijo kot bi bilo z medsebojno nepovezanimi podjetji. Prav tako imamo zaradi članstva možnost sodelovanja in sklepanja poslovnih partnerstev z ostalimi člani SRIP ACS+ ter promocijskih aktivnosti in predstavitev podjetja v tujini oziroma tujim partnerjem.
V Elaphe napovedujejo, da se bodo začeli kolesni elektromotorji bolj množično uporabljati po letu 2030, ko tudi sami pričakujejo, da bo njihovo tehnologijo uporabljalo več proizvajalcev vozil z velikimi proizvodnimi serijami.
Kako pa vaše podjetje vidite v prihodnosti? Kakšno prihodnost mu napovedujete?
(Brez oklevanja) Leta 2030 bo kar nekaj naših sistemov v množični proizvodnji. Pred tem to ne bodo velike serije, mogoče serije do nekaj 10 tisoč vozil. Po letu 2030 do 2035 pa bodo to letne serije okoli 100 tisoč vozil. Veliko poudarka dajemo tudi razvoju algoritmov in programske opreme. Tudi z njimi bomo po letu 2030 zelo aktivno prisotni na trgu. To področje je namreč najpomembnejši del našega razvoja in poslov.
****
Dodatne informacije: SRIP ACS+, Erik Blatnik, 01/ 236 17 35, erik.blatnik@acs-giz.si
_______________________________________________________________________________________________________________
Avtomobilska industrija v Sloveniji prispeva okvirno 10% k bruto družbenemu proizvodu ter več kot 20 % k slovenskemu izvozu, vsi člani SRIP ACS+ pa, vključujoč vsa področja mobilnosti, prispevajo k bruto družbenemu proizvodu več kot 17 %. V slovenski avtomobilski industriji deluje več kot 100 dobaviteljev 1. in 2. nivoja in več kot 600 poddobaviteljev nižjih nivojev dobaviteljske verige. Poleg tega pa več kot 25 % vseh nagrajenih inovacij Gospodarske zbornice Slovenije izhaja iz avtomobilske industrije.