RAZVILI SMO NAJBOLJŠI ELEKTRIČNI KROS MOTOCIKEL NA SVETU

Na kratko o Flux Performance

Flux Performance je primorsko zagonsko podjetje, ki so ga leta 2021 ustanovili trije izkušeni strokovnjaki s področja strojništva, elektrotehnike in računalniškega programiranja. Člani so v preteklosti med drugim delali tudi na nagrajenih projektih NASE in Googla, predvsem v aeronavtiki, ter zmagovali na mednarodnih motociklističnih prvenstvih. Svoja znanja zdaj skupaj z mednarodno ekipo sodelavcev iz Poljske, ZDA, Indije, Italije in Avstrije s pridom izkoriščajo pri razvoju električnih kros in enduro motociklov visoke zmogljivosti, ki bodo tudi najzahtevnejšim motoristom nudili največji nivo užitka in strasti pri vožnji po brezpotjih.

Prototip električnega terenskega motocikla Flux Primo je po svojih karakteristikah edinstven na svetu. Zato v Flux Performance verjamejo, da lahko z njim kmalu osvojijo motokrosistični trg.

Bi verjeli, če bi vam kdo iz garaže, polne orodja, motociklov in rezervnih delov zanje navdušeno dejal, da bo na področju električnih kros in enduro motociklov v nekaj letih postal vsaj tako dober, če ne še boljši kot je avstrijski KTM zdaj v segmentu klasičnih terenskih dvokolesnikov? Novi, nadgrajeni in tehnološko bistveno naprednejši Tomos? Spoznajte Flux Performance in njegovega soustanovitelja Markota Ukoto, nekdanjega državnega prvaka v motokrosu, ki s svojimi sodelavci trdno verjame v to, da jim kaj takega dejansko lahko uspe.

Z Markotom smo se dobili v njegovi delavnici, nedaleč stran od nekdaj slavnega Tomosa. Na tem področju ima zdaj svoje proizvodne lokacije še ena od članic SRIP-a ACS+, Hidria, kjer v tamkajšnjem Tehnološkem parku med drugim proizvaja tudi visokokakovostne varjene okvirje za motocikle. Ti bi podjetju Flux Performance prišli še kako prav, a je za dogovor o morebitnem tovrstnem sodelovanju dveh slovenskih podjetij še dovolj časa, saj morajo pred tem še nadgraditi svoj prototip električnega kros motorja, da bo pripravljen na skorajšnjo serijsko proizvodnjo in najti primerne investitorje. A najprej začnimo lepo od začetka.

Marko Ukota je bil nekoč tudi profesionalni motokrosist, zato zelo dobro pozna specifike tega športa in potrebe voznikov terenskih motociklov.

Kako bi kar najbolj nazorno opisali vaše podjetje? Da bodo tudi tisti, ki danes prvič slišijo zanj, takoj vedeli kdo ste?

Če bi moral s tremi besedami opisati Flux Performance bi rekel, da jih najbolj opisujejo besede VISOKOZMOGLJIV, ELEKTRIČEN in MOTOR. To pa zato, ker razvijamo in izdelujemo visokozmogljive električne terenske motocikle in naš lasten pogonski sklop zanje, vključno z baterijskim sistemom in krmilno elektroniko, ki jim ni para v svetu. To smo dokazali z našim prototipom električnega kros motocikla, ki smo ga poimenovali Flux Primo.

In kaj je tako posebnega na tem motociklu, da ste tako ponosni nanj?

Ponosni smo, da smo ga razvili in izdelali praktično z drobižem, brez kakšnih posebno velikih finančnih vložkov in zmožnosti in, da je to že zdaj bolj zmogljiv motocikel od vseh bencinskih motociklov, ki obstajajo na svetu. Tudi na dirkalni progi je bolj dinamičen in se bolje pelje kot vsi dirkalni dvokolesniki vseh multimilijardnih globalnih podjetij, ki trenutno prevladujejo v svetu motociklizma. Ima večjo baterijsko kapaciteto z isto težo kot največji električni konkurenti, ki so že zdaj za razvoj tovrstnega motocikla zbrali in vložili od pol do milijarde evrov sredstev. In tak motocikel smo razvili in sestavili trije strokovnjaki v garaži tu v Kopru.

Vam je to tudi kdo uradno priznal? Kdo od zelo znanih svetovnih voznikov? Tim Gajser denimo?

Na globalni sceni ne, ker imajo vsi pogodbe z znanimi proizvajalci motociklov in ne smejo promovirati drugih dvokolesnikov od njihovih ali jih hvaliti ali jim delati kakršnokoli drugo reklamo. Dejstvo pa je, da so bili vsi, ki so preizkusili Flux Primo navdušeni nad njim. In vozili so ga od rekreativcev do polprofesionalnih voznikov.

Flux Primo ni samo izredno zmogljiv, ampak tudi tih motocikel. Zato ga lahko uporabniki vozijo bližje urbanih naselij, brez da bi jih sosedje grdo gledali.

V čem ste torej boljši od drugih, bolj inovativni? Zakaj bi kdo raje prišel do vas in ne do uveljavljenih motociklističnih podjetij?

Takšnega motocikla trenutno ni na trgu. Mi imamo le enega direktnega konkurenta, prihaja iz Španije, medtem ko veliki in najbolj poznani proizvajalci motociklov na področju e-terenskih dvokolesnikov ne delajo nič, bolj se posvečajo mikro in urbani mobilnosti. Uspelo nam je pa zato, ker ima naša ekipa ogromno izkušenj z razvojem električnih letal, ki jih kombinira z bogatimi izkušnjami iz tekmovalnega motociklizma in strojništva.

Velika prednost Flux Prima je tudi ta, da ni hrupen. Kako pomembno je to v teh časih?

Hrup, ki ga povzročajo bencinski terenski motocikli je enormna ovira. Zaradi tega se zapirajo tudi številna dirkališča oziroma se selijo daleč na obrobja. S Flux Primom se praktično lahko voziš povsod, brez grdih pogledov sosedov. Tudi proge so lahko potem postavljene bližje urbanih naselij, kjer je več ljudi in s tem popularnosti. Poleg tega pa so vzdrževalni stroški našega motocikla nični.

Baterije za motocikel, ključni del e-vozil, sami izdelujete?

Da. Baterija diktira zmogljivost električnega vozila. Zato je to jedro našega znanja. Uporabljamo litij ionsko baterijo s 450 volti maksimalne napetosti. Njena posebnost je v tem, da uporablja pasiven način hlajenja. To pomeni, da so vse celice v kontaktu z ohišjem, ki se hladi zračno. Plusi in minusi na baterijskih celicah pa so povezani z žičkami, ki služijo tudi kot varovalka. V primeru, da se zgodi kratek stik, zgori samo žička in ne ves baterijski paket. Vse to pa nadgrajuje sistem za upravljanje baterije, ki ima vse nadzorne in upravljavske načine za optimalno delovanje celotne baterije.

V Flux Performance so znanje iz ultralahkega letalstva, strojništva in računalništva uporabili za izdelavo lastne baterije ter sistema za njeno krmiljenje in nadzor.

Kakšen pa je domet vašega prototipnega motocikla s polno baterijo?

Različen, odvisno kdo je za krmilom. Če motocikel upravlja profesionalni dirkač traja vožnja po motokros progi pol ure, amaterski bo z njim na istem terenu vozil eno uro, če pa se podate na brezpotja, v naravo pa 2 do 4 ure.

Ampak pri tem se verjetno ne boste ustavili?

Ne, zagotovo ne. Naš serijski motocikel, namenjen za trg, ki ga nameravamo začeti izdelovati konec naslednjega leto, bo imel za 35 odstotkov zmogljivejšo baterijo. Če govorimo o Timu Gajserju, bo on lahko odpeljal celotno tekmo svetovnega prvenstva, brez izgube moči. Po brezpotjih bo voznik lahko prevozil 130 kilometrov oz. do 5 ur, odvisno od povprečnih hitrosti. Z mestno vožnjo, v supermoto obliki pa do 180 kilometrov.

Slišati je skorajda kot sanjski motocikel, narejen direktno za velika tekmovanja. Kako se motošport razvija na tem področju? Tu namreč še vedno prevladujejo bencinsko gnani dvokolesniki.

Mi bi se radi direktno pomerili z bencinskimi motocikli, ena na ena, saj želimo dokazati da smo superiorni. A tukaj trčimo na veliko oviro, ker tradicionalni proizvajalci motociklov pritiskajo na moto zveze, da dajejo dodatke v pravilnike, da elektrike ne spustijo zraven. Ravno letos je naš španski konkurent želel z električnim motociklom nastopiti na svetovnem prvenstvu SuperEnduro in so organizatorji zadnji dan spremenili pravilnik, da niso smeli nastopiti.

Nova baterija, ki jo bodo razvijali tudi v okviru Misije GREMO, bo za tretjino zmogljivejša od obstoječe.

Kljub temu pa verjamete, da bo elektrika slej kot prej prišla tudi na področje motociklov. In vi boste takrat z vašimi rešitvami pripravljeni. Kako vam članstvo v SRIP ACS+ pomaga pri vašem razvoju?

Priložnosti članstva vidimo predvsem v sodelovanju v skupnih projektih z ostalimi člani SRIP-a ACS+. Mi kot zagonsko podjetje nimamo pisarne za javne razpise. Zato nam ogromno pomeni, da SRIP ACS+ kot posrednik pripravlja dokumentacijo in jo usklajuje z ostalimi partnerji za uspešno izpeljavo projektov. S tem imamo zelo malo birokratskih bremen in se tako lahko osredotočimo na strokovno delo in iskanje rešitev. Lep primer je Misija GREMO. Mi sami nikakor ne bi mogli izpeljati projektov, ki jih lahko zdaj skupaj s preostalimi člani uresničujemo v omenjeni misiji.

V katerem projektu Misije Gremo ste trenutno dejavni?

Trenutno smo dejavni v projektu Batman, namenjenemu razvoju in optimizaciji baterijskih sistemov. Veselimo pa se že novih, s katerimi bomo še dodatno okrepili naše poslovanje.

Flux Performance namerava v naslednjem desetletju postati resen igralec v svetu motociklizma.

Kje pa se v Flux Performance vidite v naslednjem desetletju?

Naš dolgoročni cilj je postati KTM električnih motociklov. Verjamem, da smo lahko v 10 letih najboljši na svetu za e-terenske motocikle in se širimo potem še na segment e-cestnih in e-mestnih dvokolesnikov. S tem lahko ustvarimo zgodbo, ki je po mojem mnenju podobna, če ne večja od proizvajalca izpušnih sistemov Akrapoviča.

**** 

Dodatne informacije: SRIP ACS+, Erik Blatnik, 01/ 236 17 35, erik.blatnik@acs-giz.si 

_______________________________________________________________________________________________________________

Avtomobilska industrija v Sloveniji prispeva okvirno 10% k bruto družbenemu proizvodu ter več kot 20 % k slovenskemu izvozu, vsi člani SRIP ACS+ pa, vključujoč vsa področja mobilnosti, prispevajo k bruto družbenemu proizvodu več kot 17 %. V slovenski avtomobilski industriji deluje več kot 100 dobaviteljev 1. in 2. nivoja in več kot 600 poddobaviteljev nižjih nivojev dobaviteljske verige. Poleg tega pa več kot 25 % vseh nagrajenih inovacij Gospodarske zbornice Slovenije izhaja iz avtomobilske industrije.

 

Nazaj