PRVI V EVROPI BOMO IZDELALI JEKLO Z NAJNIŽJIM OGLJIČNIM ODTISOM

Na kratko o SIJ Acroni

SIJ Acroni je eden vodilnih proizvajalcev nerjavnih in specialnih jekel v Evropi. Družba je kot član največje slovenske vertikalno integrirane metalurške skupine, Skupine SIJ, predana globalnim in evropskim podnebnim ciljem ter dosledno deluje po načelih krožnega gospodarstva. S skoraj 1.300 zaposlenimi je ena največjih delodajalcev na Gorenjskem, Skupina SIJ pa z več kot 3.500 zaposlenimi eden največjih delodajalcev v Sloveniji in steber slovenskega jeklarskega sektorja. Uvršča se med vodilne slovenske izvoznike, saj približno 85 odstotkov svojih prihodkov ustvari na tujih trgih.

SIJ Acroni v talilni peči pretopi odpadno železo, s čimer zagotavlja reciklirane surovine za svoje proizvodne procese.

Zavedanje in delovanje v smeri trajnosti ter skrbi za okolje je v sodobnem svetu ob intenzivnih industrijskih aktivnostih izjemno pomembna. Imamo namreč le en planet, za katerega trenutno ni zamenjave. To dobro vedó v SIJ Acroni na Jesenicah, največji družbi Skupine SIJ, ki svoje jeklo izdeluje iz sekundarnih surovin. Tako denimo njihova najzahtevnejša elektropločevina za električna in elektrificirana vozila vsebuje kar 97 odstotkov recikliranih materialov.

Z direktorjem družbe mag. Brankom Žerdonerjem smo se zato pogovarjali o pomenu krožnega gospodarstva in odgovornosti do okolja, kako bi moralo to postati vse pomembnejši faktor poslovanja podjetij, a velikokrat ni tako, s čim SIJ Acroni pripomore k bolj trajnostnemu gospodarstvu in s katerimi inovacijami ter tehnično-tehnološkimi rešitvami to uresničuje. Pogovor pa je nanesel tudi na merjenje moči med EU in Kitajsko ter uvedbo dodatnih carin na uvoz kitajskih električnih avtomobilov v Evropo. Je to dobro ali slabo?

Glavni direktor mag. Branko Žerdoner pred prenovljeno linijo za toplotno obdelavo neorientiranih elektropločevin.

Gospod Žerdoner, krožno gospodarstvo, skrb ter odgovornost za naravo in družbo, to so besede, ki jih v SIJ Acroni kar pogosto in radi poudarjate. Pa tudi ResponsibleSteel. Za kaj pravzaprav gre?

Drži. Beseda ResponsibleSteel ali odgovorno jeklo odraža naš pristop k proizvodnji jekla, pri čemer posebno pozornost posvečamo okolju, zaposlenim in korporativnemu upravljanju podjetja. Od septembra 2021 smo člani te mednarodne pobude, katere cilj je zmanjševanje okoljskih, družbenih in korporativnih tveganj v celotni jeklarski verigi ter hkrati spodbujanje zavedanja o jeklu kot trajnostnem materialu. Aprila letos smo naše delovanje nadgradili tudi s certifikatom ResponsibleSteel, ki Slovenijo postavlja na svetovni zemljevid trajnostne proizvodnje jekla.

Trajnost postaja vse bolj pomemben del poslovanja podjetij, predvsem evropskih. Se kot človeštvo dovolj zavedamo, da narave ne moremo izkoriščati v nedogled?

Globalno jeklarska industrija prispeva okoli 10 odstotkov vseh svetovnih emisij, kar ni zanemarljivo. Bolj kot se zavedamo omejitev našega planeta bolj postaja pomembno, kako podjetja delujemo. A tukaj smo šele na začetku, ker ne vem, če vsi resno mislimo o trajnosti ali o njej le radi govorimo.

Kaj konkretnega imate v mislih?

Če primerjam različne dele sveta, opazim, da se v Evropi, Aziji in drugje na načelni ravni glede trajnosti velikokrat vsi strinjamo. Dejanja, merjena z vlaganji, pa kažejo na to, da Evropa intenzivno investira v trajnostni prehod, medtem ko denimo v Aziji še vedno ohranjajo in investirajo v tradicionalno jeklarsko tehnologijo. Ta temelji na pridobivanju jekla iz rude in premoga, kar je mnogo bolj obremenjujoče za okolje v primerjavi s sodobnimi tehnologijami.

Otvoritev prenovljene linije za toplotno obdelavo neorientiranih elektropločevin s slavnostnim dogodkom v družbi pomembnih kupcev.

Vi s tem nimate težav, saj nenehno iščete čistejše načine proizvodnje jekel. Nedavno ste za 18 milijonov evrov prenovili linijo, ki omogoča izdelavo najzahtevnejših elektropločevin SIWATT za pogonske motorje električnih vozil. Kaj jo odlikuje?

Linijo smo zasnovali tako, da lahko izvedemo vse faze termične obdelave, s katerimi dosežemo zahtevane elektromagnetne in mehanske lastnosti v skladu z najzahtevnejšimi standardi in predvsem tehničnimi specifikacijami kupcev iz avtomobilske industrije. Ob tem smo izboljšali energetsko učinkovitost linije in pridobili 15 tisoč ton oziroma 20 odstotkov dodatnih proizvodnih zmogljivosti.

Stalno razvijate tudi nova jekla, za kar dobivate številna priznanja za inovativnost. Kaj je trenutno vaša vroča roba?

Trenutna elektropločevina, iz katere so sestavljeni rotorji in statorji, ključni gradniki elektromotorjev, se izdeluje s tehnologijo, ki močno obremenjuje okolje. Zato smo se odločili za pionirski korak. Do sredine naslednjega leta bomo razvili jeklo z oznako NO25/11,6, ki bo imel do štirikrat nižji ogljični odtis od trenutno dostopnih materialov. S tem bomo prvi v Evropi izdelali jeklo z najnižjim ogljičnim odtisom, namenjeno izključno za elektromotorje baterijskih električnih vozil.

Na letošnjem izboru najboljših inovacij v Sloveniji je GZS družbi SIJ Acroni podelil kar štiri priznanja.

Se zanj že zanimajo kakšni pomembni kupci?

Naša nova elektropločevina je vzbudila veliko zanimanja med številnimi proizvajalci vozil in dobavitelji prvega reda, saj z našo prebojno inovacijo znatno znižujejo ogljični odtis v svojih dobavnih verigah. Čeprav ne smem razkrivati konkretnih imen kupcev, lahko rečem, da so med njimi trije proizvajalci avtomobilov in sedem največjih avtomobilskih dobaviteljev prvega reda iz Evrope in Azije.

Ko sva že pri Aziji, kako gledate na dodatne carine, ki jih je Evropska unija uvedla na uvoz kitajskih električnih avtomobilov?

To ni dobro za posel. Carine verjetno ne bodo rešile odnosa med EU in Kitajsko. Kitajsko gospodarstvo je tako močno, da ima na razpolago številne povračilne ukrepe. Prepletenost proizvodnje največjih avtomobilskih proizvajalcev vozil v Evropi in na Kitajskem je tako visoka, da carine ne koristijo nikomur. To potrjujejo tudi reakcije vseh največjih podjetij, kot so BMW, Mercedes in VW.

Vam te carine kakorkoli otežujejo poslovanje?

Mi se s svojimi materiali osredotočamo predvsem na drugi del Azije, izven Kitajske. Južna Koreja in Japonska imata izjemno močno proizvodnjo avtomobilov, zato tam iščemo priložnosti. Mislim, da bo morala svetovna trgovina najti neko obliko, ki bo omogočala prenos izdelkov, storitev in drugih dobrin. Sicer smo vajeni omejitev, imamo jih denimo tudi v ZDA, ki ima visoke carine na evropsko jeklo. Vedno obstajajo ovire, vendar se jim prilagajamo.

Obisk predsednika uprave Skupine SIJ Andreya Zubitskiyega (tretji z desne) v obratu za predelavo debele pločevine, enega od treh stebrov družbe SIJ Acroni.

Kako pa vam ACS pomaga pri vašem razvoju, poslovanju, rasti? Zakaj ste člani tega združenja?

SIJ Acroni se je ACS pridružil na mojo pobudo leta 2021, ko sem prepoznal priložnost za vertikalno integracijo. Kaj to pomeni? Naša pomembna poslovna partnerica Hidria denimo, ki je tudi članica ACS, ima na Jesenicah obrat, kjer iz elektropločevine izdeluje lamele za elektromotorje. Pri tem nastaja izmet, ki ga zberemo, ga pretopimo v naši elektropeči in ponovno izdelamo elektropločevino. Ta postopek je zelo prijazen okolju in hkrati zelo učinkovit. Na ta način lahko naš material vstopi tudi v proizvodne procese drugih partnerjev ACS, ki za svoje izdelke uporabljajo elektropločevino.

Kaj pa povezovanje, partnerstva, sodelovanje z ostalimi podjetji, je tudi v tem prednost članstva v ACS?

Seveda. Povezovanje z vodilnimi podjetji in institucijami v slovenski avtomobilski industriji nam omogoča dostop do najnovejših tehnologij, inovacij in najboljših praks, kar krepi naše raziskovalne in razvojne zmogljivosti. Odpira tudi nove poslovne priložnosti in izboljšuje našo mednarodno prisotnost. Avtomobilski grozd spodbuja izmenjavo znanj in izkušenj ter pomaga pri vzpostavljanju strateških partnerstev, ki so ključna za našo konkurenčnost in dolgoročno rast.

SIJ Acroni mladim približuje svet jeklarstva, štipendiste pa med prakso tudi postopoma seznanja z delovnimi procesi.

Kje se vidite v prihodnosti? Kakšen bo SIJ Acroni čez 5, 10 let?

V več kot 150 letih – industrijske proizvodnje jekla smo in bomo doživeli številne preizkušnje. Vendar sem prepričan, da je preteklost vedno dober temelj, na katerem se ohranja sedanjost in gradi prihodnost. Naša prihodnost temelji na treh stebrih. Prvi je nerjavna debela pločevina, kjer imamo tretjinski tržni delež v Evropi. Drugi steber so specialna jekla, vključno z debelo pločevino, kjer smo vrhunsko opremljeni in smo nišni igralec. Tretji steber pa je elektropločevina za e-mobilnost. Proizvodnjo tovrstne pločevine želimo do leta 2028 podvojiti na 140 tisoč ton, za kar bomo namenili več kot 100 milijonov evrov investicij. Dodatnih 70 milijonov evrov pa bomo vložili v trajnostni prehod, saj želimo do leta 2030 tudi zmanjšati emisije CO2 za 51 odstotkov. In vse to bo SIJ Acroni na Jesenicah dalo podobo za nadaljnjih 20 let.

**** 

Dodatne informacije: SRIP ACS+, Erik Blatnik, 01/ 236 17 35, erik.blatnik@acs-giz.si 

_______________________________________________________________________________________________________________

Avtomobilska industrija v Sloveniji prispeva okvirno 10% k bruto družbenemu proizvodu ter več kot 20 % k slovenskemu izvozu, vsi člani SRIP ACS+ pa, vključujoč vsa področja mobilnosti, prispevajo k bruto družbenemu proizvodu več kot 17 %. V slovenski avtomobilski industriji deluje več kot 100 dobaviteljev 1. in 2. nivoja in več kot 600 poddobaviteljev nižjih nivojev dobaviteljske verige. Poleg tega pa več kot 25 % vseh nagrajenih inovacij Gospodarske zbornice Slovenije izhaja iz avtomobilske industrije.

Nazaj